Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Oświadczenie Zarządu Banku

Załącznik do Uchwały Nr 12/2021 Rady Nadzorczej
Mazowieckiego Banku Spółdzielczego w Łomiankach z dnia 24.02.2021 r.

Załącznik do Uchwały Nr 72/08/2021 Zarządu
Mazowieckiego Banku Spółdzielczego w Łomiankach z dnia 22.02.2021 r.

 

Oświadczenie Zarządu Mazowieckiego Banku Spółdzielczego w Łomiankach o stosowaniu „Zasad Ładu Korporacyjnego” wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego

W związku z wydaniem przez Komisję Nadzoru Finansowego Uchwałą 218/2014 „Zasad Ładu Korporacyjnego”, Mazowiecki Bank Spółdzielczy Łomiankach, ul. Szpitalna 8, 05-092 Łomianki - zwany dalej „Bankiem”, oświadcza, że wdrożył i stosuje „Zasady Ładu Korporacyjnego” określone w dokumencie Komisji Nadzoru Finansowego poprzez uchwalenie „Polityki Ładu Korporacyjnego w Mazowieckim Banku Spółdzielczym w Łomiankach”, zgodnie z zasadą proporcjonalności i adekwatności wynikającą ze skali, charakteru działalności oraz specyfiki Banku.

Treść „Zasad Ładu Korporacyjnego” wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego znajduje się w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego 2014 r. pod poz. 17, dostępnym również na stronie internetowej Komisji pod adresem: https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/knf_140904_Zasady_ladu_korporacyjnego_22072014_38575.pdf

Polityka Ładu Korporacyjnego przyjęta w Banku stanowi zbiór zasad określających relacje wewnętrzne i zewnętrzne Banku w tym relacje z udziałowcami Banku i klientami, organizację, funkcjonowanie nadzoru wewnętrznego oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych, a także organów statutowych i zasad ich współdziałania.

Tekst „Polityki Ładu Korporacyjnego w Mazowieckim Banku Spółdzielczym w Łomiankach” (zwanej dalej też „Polityką”) dostępny jest w Oddziałach Banku oraz na stronie internetowej Banku pod adresem: http://www.mbsbank.pl.

Główne postanowienia „Zasad Ładu Korporacyjnego”, które zgodnie z zasadą proporcjonalności, w ocenie Banku nie stosują się do Mazowieckiego Banku Spółdzielczego w Łomiankach lub stosowane są w zmodyfikowanej postaci to:

  1. zasada określona w § 8 ust. 4 – w opinii Banku, Statut Banku, przepisy Prawa Spółdzielczego oraz Regulamin Obrad Zebrania Przedstawicieli obowiązujący w Banku regulują przebieg i udział w Zebraniu Przedstawicieli w sposób kompleksowy. Stała realizacja zasady byłaby w znacznym stopniu utrudniona ze względów organizacyjno-technicznych. Wprowadzenie technologii transmisji obrad Zebrań Przedstawicieli oraz dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym na stałe jest kosztownym rozwiązaniem. Należy również zwrócić uwagę, iż wprowadzenie tej zasady ma sens w spółkach publicznych, gdzie akcjonariat jest rozproszony. Natomiast banki spółdzielcze cechują się z zasady lokalnością działania, w związku z czym nie ma uzasadnienia dla
    wprowadzania tak kosztownych rozwiązań. Jednakże w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii, stanu wyjątkowego albo stanu klęski żywiołowej oraz w okresie do 90 dni następujących po ich odwołaniu, wprowadzono możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Organów Banku również przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, mając na względzie konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania Banku w okresie zagrożenia, a także w sytuacji wprowadzenia przez odpowiednie władze ograniczeń, mimo dodatkowych kosztów do poniesienia.
  2. zasady określone w § 11 – transakcje z podmiotami powiązanymi, z uwagi na brak podmiotów powiązanych w rozumieniu Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe nie będą stosowane;
  3. zasady określone w § 12 ust. 1 i 2 – dokapitalizowanie i dofinansowanie Banku przez udziałowców - nie będą stosowane, obowiązek dostarczenia wsparcia finansowego wydaje się być racjonalny dla banków komercyjnych, gdzie występują udziałowcy większościowi. Z uwagi na dużą liczbę udziałowców będących osobami fizycznymi nałożenie na nich dodatkowego obowiązku udzielenia wsparcia kapitałowego i finansowego jest niewykonalne i nieracjonalne;
  4. zasady określone w § 13 oraz w § 19 – w zakresie kompetencji organów – w związku z faktem, iż Bank posiada stosowne regulacje określające kompetencje członków Zarządu i członków Rady Nadzorczej, Bank uznaje, iż realizuje obowiązki określone w tych zasadach poprzez stosowanie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, wytycznych, rekomendacji i zaleceń, określonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Komisję Nadzoru Finansowego, regulujących tą materię, z zachowaniem zasady proporcjonalności – wobec tego Bank stosuje zasady uzupełniając o dodatkowy zapis „Polityki”, że „Bank realizuje powyższe zasady poprzez stosowanie przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz wytycznych, rekomendacji i
    zaleceń, określonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Komisję Nadzoru Finansowego, regulujących tą materię, z zachowaniem zasady
    proporcjonalności”;
  5. zasady określone w § 22 ust. 1 i 2 dotyczące niezależnych członków organu nadzorującego (Rady Nadzorczej) stosowane będą w treści: „Do składu Rady Nadzorczej wybierani są udziałowcy Banku, zgodnie z Prawem spółdzielczym. Respektowana jest zasada maksymalnego udziału 1/5 pracowników Banku w Radzie
    Nadzorczej” oraz brakiem realizacji zasady dotyczącej powoływania spośród kandydatów wskazanych przez udziałowców mniejszościowych, gdyż tacy nie
    występują w Banku Spółdzielczym.
  6. zasady określone w rozdziale 9 „Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta” „Zasad Ładu Korporacyjnego” nie będą stosowane, z uwagi na brak wykonywania takich czynności przez Bank.

Zarząd
Mazowieckiego Banku Spółdzielczego
w Łomiankach

Reklamacje

W MBS Banku zawsze staramy się, żeby nasze produkty i usługi spełniały Twoje oczekiwania. Jeśli jednak masz zastrzeżenia, możesz złożyć reklamację. Każda opinia jest dla nas cenna. Jak złożyć reklamację przeczytaj TUTAJ

Napisz do nas

Lista adresów i nr telefonów

  • Infolinia Banku

    Infolinia Banku dostępna jest 24h przez 7 dni w tygodniu pod numerami telefonów: 801 501 502 lub +48 86 216 13 52

    Infolinia Banku - katalog usług 

  • Centrala Banku

    ul. Szpitalna 8,
    05-092 Łomianki
    Godziny otwarcia: 8:00-16:00
    Tel.: 22 768-60-01

    mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Oddział w Łomiankach

    ul. Szpitalna 8,
    05-092 Łomianki
    Godziny otwarcia: PN 8:00-18:00 WT-PT 8:00-17:00
    Tel.: 22 768-60-01

  • Filia ICDS

    ul. St. Staszica 2,
    05-092 Łomianki
    Godziny otwarcia: 9:00-16:30
    Tel.: 22 732-05-10, 732-05-11

  • Oddział w Czosnowie

    ul. Gminna 6,
    05-152 Czosnów,
    Godziny otwarcia: 8:00-16:00
    Tel.: 22 785-05-37 / 785-05-38

  • Punkt Kasowy w Starostwie Powiatowym

    ul. I. Paderewskiego 1B,
    05-100 Nowy Dwór Mazowiecki,
    Godziny otwarcia: PN 8:00-16:00 WT-CZ 8:00-15:30 PT 8:00-15:00
    Tel.: 506 372 953

  • Oddział w Warszawie

    ul. Przy Agorze 11A,
    01-960 Warszawa
    Godziny otwarcia: 8:30-16:00
    Tel.: 22 864-72-84 do 86

  • Oddział w Naruszewie

    Naruszewo 12A,
    09-152 Naruszewo
    Godziny otwarcia: 8:00-16:00
    Tel.: 23 663-11-10

  • Oddział w Nowym Dworze Mazowieckim

    ul. Targowa 1/3,
    05-100 Nowy Dwór Mazowiecki
    Godziny otwarcia: PN - 8:00-16:30 WT-PT - 8:00-16:00
    Tel.: 22 775-03-60

  • Filia Zakroczym

    ul. Warszawska 4,
    05-170 Zakroczym
    Godziny otwarcia: PN - 9:00-16:30, WT-PT - 8:30-16:00
    Tel.: 22 732-00-82