Przejdź do głównej treści

Program Aktywny Rodzic

    Masz małe dzieci? Skorzystaj ze świadczeń z programu Aktywny Rodzic

    Program Aktywny Rodzic wspiera rodziców i opiekunów dzieci do lat 3 w łączeniu obowiązków zawodowych z rodzicielstwem. Dzięki niemu możesz ubiegać się o trzy różne świadczenia, dostosowane do Twojej sytuacji rodzinnej i zawodowej.

    Dlaczego warto?

    💼 Świadczenie „Aktywni rodzice w pracy”
    Wsparcie dla aktywnych zawodowo rodziców w wysokości 1500 zł miesięcznie.

    👶 Świadczenie „Aktywnie w żłobku”
    1500 zł miesięcznie na opłacenie opieki w żłobku lub klubie dziecięcym.

    🏡 Świadczenie „Aktywnie w domu”
    500 zł miesięcznie dla rodziców, którzy sprawują opiekę nad dzieckiem w domu.

    Szczegóły Programu Aktywny Rodzic

    1. Świadczenie „Aktywni rodzice w pracy” - złóż wniosek

    • Wysokość świadczenia: 1500 zł miesięcznie (1900 zł dla dziecka z niepełnosprawnością).
    • Przysługuje rodzicom lub opiekunom dzieci w wieku 12–35 miesięcy, aktywnym zawodowo.
    • Warunek: dziecko nie może uczęszczać do przedszkola, żłobka lub klubu dziecięcego, ani być pod opieką dziennego opiekuna.

    2. Świadczenie „Aktywnie w żłobku” - złóż wniosek

    • Dofinansowanie kosztów opieki dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
    • Maksymalna kwota: 1500 zł miesięcznie (1900 zł dla dziecka z niepełnosprawnością), nie więcej jednak niż wysokość miesięcznej opłaty ponoszonej za taki pobyt dziecka.
    • Świadczenie nie przysługuje, jeśli miesięczna opłata za pobyt dziecka od 1 października 2024 r. do 31 marca 2025 r. jest wyższa niż 2200 złotych.

    3. Świadczenie „Aktywnie w domu” - złóż wniosek

    • Wysokość świadczenia: 500 zł miesięcznie na dziecko.
    • Przysługuje rodzicowi lub opiekunowi, który faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem w domu (dziecko w wieku 12–35 miesięcy).
    • Świadczenie nie przysługuje, jeśli został wykorzystany pełny rodzinny kapitał opiekuńczy.

    Kto może złożyć wnioski?

    Wnioski mogą składać rodzice (matka, ojciec) oraz opiekunowie faktyczni, prawni, rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka. Świadczenia przysługują bez względu na dochód rodziny. Nie podlegają opodatkowaniu ani egzekucji komorniczej.

    Kiedy można złożyć wniosek?

    Wnioski o świadczenie „Aktywni rodzice w pracy” i „Aktywnie w domu” można składać najwcześniej w 12 miesiącu życia dziecka. Wniosek o świadczenie „Aktywnie w żłobku” można złożyć w dniu, gdy dziecko zacznie uczęszczać do żłobka, klubu dziecięcego lub trafi pod opiekę dziennego opiekuna.

    Jak złożyć wniosek?

    Wnioski o świadczenie można składać za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej eBankNet od 1 października 2024 r. Po zalogowaniu, wybierz zakładkę „Wnioski”, później "Wnioski eximee" a następnie wybierz numer rachunku i potwierdź dane.

     20241002 1

    Po naciśnięciu przycisku "Dalej" należy zaznaczyć opcję "Złóż wniosek o świadczenie Aktywny Rodzic", a następnie wybrać odpowiednie świadczenie:

    20241002 2

    20241002 3

    Przydatne informacje

    Kto może złożyć wniosek o świadczenie przez bankowość elektroniczną?

    Rodzic,

    • jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem,
    • jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek,
    • gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, ZUS ustali, kto sprawuje opiekę na dzieckiem.
    Jak złożyć wniosek?

    Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną przez:

    • portal Empatia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
    • Platformę Usług Elektronicznych ZUS
    • bankowość elektroniczną MBS Banku - złóż wniosek

    Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2025 r.

    Jak otrzymasz informację o przyznaniu świadczenia?

    Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Informację o tym otrzymasz także mailem na adres, który podasz we wniosku. O przyznaniu świadczenia na każde dziecko otrzymasz oddzielną informację.

    Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Informację o tym, że na Twoim profilu na PUE ZUS jest decyzja, otrzymasz na adres mailowy, a także na numer telefonu, które podasz we wniosku.
    Jeśli złożysz wniosek przez bankowość elektroniczną/portal Emp@tia i chcesz:

    • skorygować wniosek – złóż elektronicznie nowy wniosek o świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi
    • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].

    Ważne
    Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

    Decyzję o przyznaniu świadczenia w ramach rządowego Programu Dobry Start podejmuje ZUS. Rola banku ogranicza się do weryfikacji tożsamości wnioskującego i umożliwienia swoim Klientom złożenia wniosku.

    Gdzie otrzymasz pomoc?
    Więcej informacji?

    Więcej informacji znajduje się na stronie https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start

    Znajdziesz nas też tutaj